Flott tur i Ånerødfjella!

Postet av Tistedalen FL den 15. Apr 2024

Alle turdeltakerne ved Lyngtoppen.

En strålende morgen søndag, etter regnværet som hadde passert i løpet av natten. En herlig morgen også for de 28 som hadde møtt opp til å være med på turgruppens første tur for sesongen i Ånerødfjella.

Etter en rask orientering på p-plassen ved Risum, kjørte vi opp til Blokkemosen på Ør-veien der starten på rundturen var i dag.

Vi gikk først i utkanten av Blokkemosen og passerte 4 tjern i rask rekkefølge.

Etter litt hopp og sprett over en bekk ble det en klatretur opp gjennom en fjellsprekk før vi kom opp på platået på Langvasshøgda. Her oppe fra hadde vi utsikt over Ørsjøen på venstre side. Her er det glissen furuskog og lett å gå. Vi fulgte åsen i ca. 1 km, før nedstigning på vestsiden. Den var heldigvis ikke fullt så bratt som oppstigningen.

Så fulgte en fin tur langs vakre Langvann til en fin rasteplass noenlunde i le for vinden. Her spiste vi matpakkene våre og koste oss i sola.

Etter hvilen ble kursen satt forbi Ålekutjern og videre. Først forbi et lite tjern som ikke hadde noe navn på Norgeskart. Vi hadde imidlertid med en turdeltaker som hadde lokalkunnskap om området, og kunne fortelle at tjernet het Trantjern. Så var det oppklart!!

Så bar det oppover en kolle med flott furuskog og over til Svantjen. Fuglenavn på tjerna her altså!

Fra Svantjern er det bare et lite stykke over til Korstjern. Det ser faktisk slik ut også, som et kors! Derfra gikk vi nordover i et område som bestod av lange svabergaktige partier med myrer mellom. Spredt furuskog og lett å gå her også, bortsett fra myrpartiene da.

Turen endte på veien opp mot Lyngtoppen, som vi benyttet sjansen til å besøke. Lyngtoppen er ei særpreget hytte som e bygget av Erling Fosser. Den er bygget i grov stein og går nesten i ett med fjellet bak. Her ble det obligatoriske fellesbildet av turgjengen tatt. Den siste delen av turen fulgte vi bare veien fra Lyngtoppen og ned til Ør-veien.

En fin rundtur i fint vær med hyggelige turdeltakere!