Forberedelser til Uddaspillet!

Postet av Tistedalen FL den 31. Mai 2022

8. til 12. juni blir Uddaspillet avviklet i Vadet ved Femsjøens bredd! ITistedal forfatteren Fritjof E. Byes romantrilogi som ble skrevet i 1942, 1946 og 1948, er skogskjempen Alv Udda hovedpeson. Derav navnet Uddaspillet. Dette arrangementet krever en del forarbeid i form av dugnad fra lag og foreninger. Tirsdag formiddag var pensjonister fra Tistedalen Turn og IF (TTIF) og Tistedalen Friluftslag (TFL) samlet for å sette opp tribunene hvor publikum for fin oversikt over selve scenen, og ikke minst vakre Femsjøen!

Familiedag i skianlegget

Postet av Tistedalen FL den 24. Mai 2022

Vår Dag / TFL-dagen

2022 er frivillighetens år og 22.mai feiret DNT frivillighetens dag over hele Norge.

I Halden/Aremark er TFL den lokale DNT foreningen. Alle som melder seg inn i DNT og bor i Halden/Aremark blir også medlemmer av TFL, hvis de ikke har et annet ønske.

22.mai feiret vi frivillige i TFL frivillighetens år med familiedag i Tistedalen Skianlegg. Mange barn og voksne fikk prøve å gå på rulleski, mange var med på sanseløypa. Bildeorientering og natursti var også en av aktivitetene. Naturstien ble vunnet av Fredrik A Ingerød og Maria Badea.

Mange tippet lengden på tauet som var 17,4 meter. Her vant Casper 5 år som tippet 17 m og Turid Kristiansen som tippet 17,6 m.

Hengekøye var det også mulig å prøve. Vi presenterte også Budalsvika og Ertekroken, våre ubetjente hytter. Ertekroken åpner 4.juni og her er alle velkommen til åpning kl.12.00. Mer info kommer.

Til slutt fristet det kanskje med kaffe og kake i kiosken og gratis kaffe og saft. Det var premie til alle barna.

Takk til alle de frivillige som hjalp til og takk til alle dere som kom. Velkommen igjen på våre aktiviteter og til våre hytter.

Bilde bildetekst

Seniortur til Venabu

Postet av Tistedalen FL den 23. Mai 2022

SENIORTUR 2022

I år vil seniorturen gå til Venabu Fjellhotell på Venabufjellet, ca 20 km fra Ringebu. Venabu Fjellhotell er 75 år i år og har lange tradisjoner for å ta imot fjellturister.

Det er bestilt opphold til TFL fra søndag 11.september til torsdag 15.september. Hjemreise etter frokost på torsdag.

Det er buss tur/retur.

Prisen er kr 5530 pr.person i dobbeltrom og kr 5910 for enkeltrom. Prisen dekker reise, frokost, niste med fylt termos, og tre retters middag. Første måltid er middag søndag kveld.

Ønsker du/dere å være med på turen er påmeldingsfristen 15.juli, gjerne på mail til ak-dahl@halden.net eller sms 928 03 195.

To turledere fra TFL er med på turen.

For mer info om turen kontakt Ann-Kristin Dahl Fosby, tlf 928 03 195.

Bli med på tur, Hardangervidda sør, 29. august til 2. september

Postet av Tistedalen FL den 20. Mai 2022

Vi har ledig plass, håper noen vil være med oss på tur. Sissel og Astrid tlf. 917 24 145.

Nytt bygg på plass ved Ertekroken

Postet av Tistedalen FL den 18. Mai 2022

Karsten Sandtorp, Tor Arild Fosby og Kai Nilsen har her klargjort hytta ved Stangeskovene, for transport til Ertemarka.

TFLs vedlikeholdsgruppe er som et svart skjørt, den kan brukes til alt. Denne gangen har de fraktet et lite hytte fra Stangeskovene i Tistedal til Ertekroken, noen hundre meter syd for Ertehytta. Dette huset er bygget av elever ved Halden Videregående skole og skal brukes som et anneks ved Ertekroken, den nye overnattingshytta i Ertemarka. Fotograf for alle bildene: Asbjørn Holmen

Nå gjenstår bare jobben med å få satt hytta på pilarene som er satt opp til formålet

Rundt Fuglen naturreservat.

Postet av Tistedalen FL den 15. Mai 2022

TFL-tur 15/5 2022

I strålende vær startet 5 glade vandrere fra Fjell Bru. Vi var lovet en liten omvisning inne på Trollnes, men den får vi ta en annen gang. Første lille stopp var inne ved koia ved tjernet og her i «beverens rike» hadde vi god utsikt over Trollnes. Vi tok nok en liten pause ved Sandsjø, før turen gikk videre til Fridtjof Nansen Hotell. Vi «sjekket inn» i gjesteboka og kom omsider til den fine plassen ved Stensvannet, hvor vi spiste matpakka. I stidelet ved kommunegrensa tok vi nordover mot Korstjernkasa og kom etter hvert inn på veien forbi Halvortjern. Lenger framme tok vi av veien og fulgte umerket sti over Klaretjernhøgda. Det ble tid til en liten stopp med utsikt til Lomtjern før vi etter hvert fikk litt asfalt under bena og fulgte hovedveien tilbake den korte biten til Fjell Bru.

Vi var alle enig i at det hadde vært en fin tur.

Takk for 6 flotte timer i Ankerfjella, hilsen Vivan og Einar

Stensvannet

Korstjernkasa

En fallen kjempe

"Ertekroken" nymalt og fin!

Postet av Tistedalen FL den 14. Mai 2022

Flinke malere gjør sitt beste for at Ertekroken skal bli klar til åpningen 4 juni.

Vellykket arrangement for Ukraina

Postet av Tistedalen FL den 8. Mai 2022

Arrangementet i Tistedalen Skianlegg søndag formiddag til støtte for Ukraina, samlet mange, ikke minst deltok det et tyvetall flykninger fra Ukraina. Det var flott turvær og flere valgmuligheter til løypelengder, åpen kiosk, trekning av premier til deltakerne og ikke minst salg av diverse gjenstander fra Ukraina. TFLs Liv Marit Bernstrøm var initiativtaker for arrangementet, godt støttet opp av SOS barnebyer og Røde kors. Det kom inn kr. 6000,- på selve arrangementet, og på salget av diverse håndarbeid/kunst fra Ukraina kom det inn kr. 5000,-. Et vellykket arrangement👍

Søndagens tur til Krysstjern i Skjebergmarka

Krysstjern i Skjebergmarka

I dag fikk vi en ny tur i en av Haldens nabokommuner, i Sarpsborg denne gangen. For noen av de 22 deltakerne var dette et helt nytt bekjentskaper, mens for andre var det et godt brukt område.                         Fra p-plassen ved Rokkeveien valgte vi en av flere mulige stier opp til Krysstjern for så å gå rundt tjernet. I nordenden tok vi en avstikker inn til Lille Krysstjern og opp på Krysstjernshøgd hvor vi kunne skue mot Sarpsborg og Borregaard. Vel tilbake ved Krysstjern, var det godt med en pause og rast på en av de mange oddene langs vannet. Etter å ha fått påfyll av energi gikk vi videre rundt resten av tjernet og avsluttet turen på samme sti som vi gikk opp. Tusen takk til alle dere som ble med oss  på tur denne flotte vårdagen. Takk til min makker Tor-Arild Fosby og til Sissel Merete Lund Stabekk som også i dag tok mange fine bilder. En del av dem sees nedenfor med tekst til.

Speilblankt Krysstjern

Hele gjengen samlet ved varden på Krysstjernshøgda. Her snudde vi

Utsikt mot Borregaard og Sarpsborg fra Krysstjernshøgda

Flott rasteplass nord i Krysstjern

To generasjoner Minge

Oppstigningen mot Krysstjernshøgda fra Lille Krysstjern

Snart tilbake ved utgangspunktet. Er det derfor vi ser så fornøyde ut? Alltid godt når en tur er over og alt har gått bra.

Opptur 2022

Postet av Tistedalen FL den 4. Mai 2022

OPPTUR

I dag kunne vi endelig gjennomføre Opptur igjen etter to sesonger med kotonapause. 8.klassingene fra Risum ungdomsskole møtte på Ertemoen klare for tur til Skårefjell, og de gjennomførte med sti. Det samme gjorde funksjonærene fra TFL. De holdt følge med ungdommen og inspirerte dem til både friluftslivet og til å bruke kartet.    Tusen takk til både elever, lærere og funksjonærer! Terje Jensen har vært fotograf.

Funksjonærene er klare og venter på elevene
                         Nå er de kommet og forbereder seg på tur med kart og oppgaver underveis
                                                    Litt informasjon før start må til
 Var quizen vanskelig, eller kunne ungdommen svare lett på spørsmål om allemannsretten og bærekraft?

Enda mer tankevirksomhet
                                                          Lang, lang rekke...

Asbjørn, Arild og Viggo har ei velfortjent pause på Skårefjell

Elever og lærere (med gule vester) på Skårefjell
                                                Framme ved målet/vendepunktet
                                              Oj, det var litt av ei jettegryte

Tilbake ved skianlegget var det godt å kunne slenge deg ned og slappe av etter å ha gått ei mil.

Tur i Lundsneset 1. mai

Postet av Tistedalen FL den 2. Mai 2022

På tur i Lundsneset 1. mai

Turen startet ved grensen til naturreservatet. Viggo tok gruppen med inn mot Nordre Morttjern og vi fulgte vannet sørover til vi møtte på «veien» til Budalsvika og så gikk vi på denne veien vestover. Der veien vender sørover, ledet Viggo oss rett frem og vi passerte på sørsiden av Søndre Stangebråtentjern og kom oss snart inn på den såkalte Larrystien. Denne umerkede stien ligger på toppen av en lang ås og vi kunne gå høyt og fint langs flere små tjern, helt til nedstigningen ved Budalsvika.

Etter en velfortjent matpause og omvisning på Budalsvika vandret gruppen inn i den svenske nasjonalparken og fulgte den godt merkede Hallevägen før vi tok inn på den mindre tydelige stien nordover over Hallåsen. Ved det lille tjernet, Vike Fiskeløs, tok vi av fra stien og fulgte ryggen av Tordehøyden mot Lysevannet. Her måtte vi gjennom et gammelt hogstfelt, før vi passerte grensen rett sør for vannet, og kom så inn på en liten, men god sti. På en høyde ved Lysevannet ble det tid til en kort pause, før vi tok fatt på siste etappe rett nordover mot parkeringen. Stien her er delvis gjengrodd, men vi brøytet oss vei gjennom granbuskene og kom ut på «veien» ved Latjern (Nilsebua).

Vi var 13 turglade som deltok i «på villspor i Lundsneset». Tørre og fine forhold, godt vær og meget hyggelig turfølge gjorde dette til en flott opplevelse. Turen var ca, 15 kilometer lang og vi brukte litt over 5 timer på denne runden.

Viggo har allerede begynt å legge planer for neste års tur i reservatet og vi håper at flere vil være med å oppleve dette unike villmarksområdet.

Takk for turen, hilsen Viggo Løvås og Einar Skontorp

Dugnad i Budalsvika 23 - 24. april

Postet av Tistedalen FL den 2. Mai 2022

Det ble en fin helg med hyggelige folk og

bra dugnadsinnsats. Vasking ute og inne i tillegg til arbeid med ved.

Vi hadde fint besøk av styret i TFL på lørdagen. De hadde befaring på stallen.