TFL på Bokerød skole og langs skoleveiene dit

Postet av Tistedalen FL den 29. Mai 2018

Da skoleveituren startet ved det som en gang var Bokerød skole søndag 27.mai, var 21 tur- og historieinteresserte vandrere møtt fram, mange fra Bokerødområdet. Sigrid Svendberg som selv hadde vært elev ved skolen her og gått veien hit fra Volmerød, fortalte om hvordan det var i samtale med Svein Syversen. Han har skrevet om dette i boka «Fjella i Østfold 3» og hadde også under arbeidet med boka, snakket med Sigrid Svendberg. Hun fortalte om hvordan de som kom fra Volmerød og andre gårder rundt Sanderødmoen, møtte elevene som kom fra Bollerød og Teigen ved Gøteklev. Hvis de som kom dit først valgte å gå videre, la de en kvist i veien for å informere de bakerste om dette slik at de ikke ga seg til å vente på noen som allerede hadde gått. Kvisten ble fjernet på hjemveien. Svein Syversen illustrerte dette for oss da vi passerte Gøteklev.

Leif Bokerød forklarte om arbeidet han hadde gjort med å merke skoleveiene slik at turgåere kan finne fram og gå disse i dag.

Vi valgte å gå ruta mot Bollerød først, og da ble første stopp etter «kvisten», husmannsplassen Minka. Vi fikk høre at i tillegg til at det hadde bodd husmenn her på 1800-tallet, var en slette her brukt som danseplass under 2. verdenskrig. Så langt inne på «skauen» følte de danseglade seg ganske trygge på at det ikke ville dukke opp noen tyskere…

Turfølget gikk videre via Bollerød gård, over hyttefeltet ved Teigen, gjennom Teigen gård, hvor vi møtte et trist syn. Våningshuset var brent ned og lå i ruiner. Neste infostopp var ved grensa til Prestebakkefjella naturreservat. Svein informerte oss om bakgrunnen for reservatet. Herfra gikk vi stiløst opp lia, passerte ei bronsealdergrav hvor Svein leste opp et dikt (skrevet av broren hans) som hyllet alle de flotte sidene ved naturen. Det var en lydhør forsamling som lot det de hørte synke inn.

Dagens rast tok vi ved Kutjern. Da var litt over halve strekningen tilbakelagt, og selv om vi hadde passet på fylle på med vannet underveis, var det godt å få sette seg ned og nyte matpakka og kaffen med litt lufting i den ellers så varme dagen. Før vi fortsatte runden, snakket Svein om Fjellanaturen i Østfold, og stedet vi befant oss på, var typisk for denne naturen med berget opp i dagen og tjernet som ligger der.

Det ble en kort stopp på Volmerød der Sigrid Svendberg, som hadde fortalt sin skolehistorie på Bokerød, hadde vokst opp. Vi var innom Kivedal og fikk høre om Ivar Kivedal som hadde tatt initiativet til dampbåten «Pøven», som takket være ildsjeler i Kornsjøområdet, går på Kornsjøen om somrene. Orienteringsløpet «Grenskuriren» og Karl XII-spillet på Berby ble også nevnt som noen av Ivar Kivedals «oppfinnelser».

Siste stopp ble da vi kom tilbake til kvisten ved Gøteklev. Nå ble den fjernet, og vi avsluttet fellesopplegget her. Takk til Svein Syversen som ga oss mye interessant informasjon ved å dele sin historiekunnskap med oss og til Sigrid Svendberg og Leif Bokerød som bidro med sine historier. Takk til alle dere fra Bokerød som kom med fortellinger om livet i området som dere hadde hørt fra tidligere generasjoner og som dere delte med oss. Takk også til alle som kom og gikk disse skoleveiene sammen med oss fra TFL denne varme maidagen!

Hilsen Ove og Ingrid

Sigrid Svendberg i samtale med Svein Syversen om hennes tid som elev på Bokerød skole og om skoleveien fra Volmerød

Her er de fleste turdeltakerne samlet på ei bronsealderrøys på vei mot rasteplassen ved Kutjern

Leif Bokerød forklarer hvordan han har arbeidet med å synliggjøre noen av skoleveiene til Bokerød skole

TFL-posten

Postet av Tistedalen FL den 23. Mai 2018

Vårnummeret er å finne her : TFL-Posten - nr.1 - 2018.pdf

Jubileumstur til Budalsvika

Postet av Tistedalen FL den 15. Mai 2018

Slitne og sårbeinte, men i strålende humør ankom vi Budalsvika kl 18 lørdag kveld. Der var Ove allerede på plass med ferdig middagsmat til sultne vandrere.

Turen, det var jubileumstur må vite, startet fra Ertehytta lørdag 12. mai kl. 9 om morgenen. Det var 8 personer som hadde meldt seg på denne lange turen. Vi skulle gå 25 km inn til Budalsvika på lørdagen og ytterligere 12 km fra Budalsvika til Remnevannet på søndagen.

Turen var også en markering av at stien mellom Ertehytta var ferdig nymerket med maling og skilt på hele strekningen.

Vi hadde flaks med været. Strålende sol og ikke alt for varmt, i hvert fall i begynnelsen.

Første etappe var ned til Store Erte, til den lille halvøya hvor det ligger en gammel koie. Der hadde vi vår første 5-minutter.

Vi hadde bestemt at vi tok en 5-minutters pause for hver time vi gikk, og Sissel ble oppnevnt til tidpasser, en rolle hun skjøttet på glimrende vis hele turen.

Neste etappe var da langs Store Erte, forbi Kverntjern så over Spissmyrfjell i nydelig terreng fram til Hafsrød, der det ble en ny 5-minutter ved minnestøtten.

Etter hvert ble det varmere å gå, så vannflaskene ble ofte brukt underveis.

Etappen mellom Hafsrød og Nybølekasa er ikke spesielt spennende, men etter vi hadde passert Nybølekasa og nærmet oss Angerstjern ble det merkbart større fart i flokken. Vi hadde nemlig bestemt oss for å ta dagens hovedstopp ved gapahuken der siden Angertjern jo ligger ca. midtveis mellom Ertehytta og Budalsvika.

Etter en god pause med mat og lufting av føtter, bar det av sted igjen. I følge tidpasser Sissel forlot vi Angerstjern «i rute».

Terrenget fram til Taklund er lettgått og åpent, en flott del av turen. Ved Taklund er stien nå lagt utenom tunet, men noen gikk allikevel opp til huset for å se om noen var hjemme. Det var det ikke.

Nå var vi kommet ned til Nordre Boksjø og fulgte denne sørover. Ved en sildrende bekk her tok vi nok en 5-minutter. Også dette er en flott del av turen, mye gammel skog og varierende terreng.

Ved Trondsholtet var det en bil på tunet, men her var det ingen som gikk opp for å hilse på, vi bare fortsatte forbi. Etappen mellom Trondsholtet og veien før Hauglund er jo preget av gamle, dype spor etter skogsmaskin, og er ikke den sprekeste delen av turen, men er jo ganske kort.

Fra bunnen av bakken før Hauglund og til Ødegården fulgte vi jo veien, kun avbrutt av en 5-minutter i sørenden av Nordre Boksjø.

Det alle gikk og tenkte på nå var de utfordrende bakkene på Lundsneset. Etter mange timers marsj, begynte flere å kjenne på at beina begynte å bli stive.

Nåvel, fram skulle vi, så det var bare å sette i gang. Vi krysset de flotte kloppene i myra ved Ødegården og ga oss i vei over Lundsneset. Vi hadde bestemt oss for å ta en matpause nr.2 etter å ha forsert den første bratte stigningen. Det smakte med litt energipåfyll oppe på åsen omtrent der hvor den gamle stien mot Ørnelund tar av.

Den siste delen av turen ble slitsom. De to kraftige stigningene som er her krever sitt av både kropp og motivasjon, men en 5-minutter bedrer humøret betraktelig.

Den siste delen ned til Budalsvika gikk unna i en fei. Det var som om turdeltakerne kjente duften av Oves lapskausgryte i nesen langt oppe i skogen!

Det var deilig å komme fram, kunne ta sekken av ryggen og sette seg ned med noe forfriskende drikke i boks. Tidpasser Sissel kunne fortelle at vi hadde vært underveis i drøye 9 timer og GPS’en viste at vi hadde hatt en total gjennomsnittsfart på 2,7 km/time.

Ove hadde lapskausgryta ferdig. Han hadde tatt den tunge jobben med å bære maten inn fra Råbocken. Gjett om turdeltakerne satte pris på det!

Kvelden gikk med til spising, preking og jangling . Noen lang kveld ble det ikke, turdeltakerne lengtet etter hvile, og vi hadde jo mange km å gå på søndag også.

Søndag morgen gav oss en behagelig overraskelse over frokosten. Ove og Hege sa at de kunne ta oppvasken og rengjøringen av hytta slik at vi som skulle gå over Høge stang kunne komme av gårde litt tidligere. Snakk om service!

Derfor kunne vi starte fra Budalsvika allerede kl.09.22. Turen gikk da først oppover langs veien. Oppe ved Skogrostjern måtte vi inspisere 2 «hengetelt» som var spent opp mellom trærne. Eierne hadde vi møtt nede i Budalsvika i går kveld. De hadde hatt en fin natt i «teltene» sine som er en hengekøye med og myggnett og tak over.

Dagens første 5-minutter før vi to av på stien opp til Høge stang. Turen opp dit gikk raskt, og til tross for at det ikke hadde gått en time siden forrige 5-minutter, bevilget vi oss en pause her på toppen.

Lunsjpausen ville vi ta ved Langetjern, men ikke helt nord i enden som vanlig er. Nei, vi tok av fra stien litt nord for Kalkemyrene og tok vår velfortjente hvil nede ved vannet her.

Så var det å ta fatt på siste etappe i denne lange turen, ned til svingen etter Remnevannet der Ove og Fosby senior ventet med bilene for å kjøre oss tilbake til Ertehytta.

For en fin tur det hadde vært! Slitsomt til tider, javel, men fint vær og godt humør i gruppa hele veien. Vi hadde tilbakelagt til sammen drøyt 37 km. Hvor mange skritt den enkelte har gått er det ingen som vet. Takk til alle turdeltakere for en flott tur, og takk til «bakkemannskapet» vårt, Ove, for transport og service på Budalsvika.

Jan-Erik

På demningen ved Sagtjern

Hele gjengen

Stopp på Høge stang

KLUBBUTVIKLINGSPROSJEKT ERTEHYTTA 7. MAI 2018

Postet av Tistedalen FL den 8. Mai 2018

Det møtte 27 personer til kick-off/oppstartsmøte på klubbutviklingsprosjektet denne flotte vårdagen med 20 varme grader. Det var 9 fra styret og 19 andre medlemmer. Slik at bredden i klubben var representert.

Inger-Marie Stokker fra Østfold Idrettskrets er ansvarlig for gjennomføringen av prosjektet. Hun var fornøyd med deltagelsen. Det ble mange gode innspill og idéer for den videre prosessen. Noen meldte seg til deltagelse i prosjektgruppen som skal være med på utarbeidelse av virksomhetsplan i løpet av høsten. Det endelige dokumentet og overordnede planer skal vedtas på Årsmøte i 2019.

Fint dersom noen av dere som deltok melder seg for deltagelse. Foreløbig har vi deltagelse fra skigruppa og turgruppa. Det bør være deltagelse fra vedlikeholdsgruppa og løypegruppa, barnas turlag og representant for ungdommen. Kan melde seg til undertegnede på tlf + 47 911 66 749 eller leder@tfl.no.

Takk til alle som deltok og det positive bidraget dere har! Dere er med på å utvikle klubben og ta oss inn i fremtiden.

Trond Sydskogen

Leder

Vennskapsturen i Vestfjella – en flott opplevelse

Postet av Tistedalen FL den 7. Mai 2018

Søndagen bød på nydelig sommervær og lokket 67 personer ut på tur, av disse 27 fra TFLs område (Halden og Aremark). Vi la i vei fra Haugseter, hvor Halvard Berg fortalte om stedet, slik han også gjorde på de andre setrene som lå eller hadde ligget langs ruta vår. På Fjell og ved «hjemmefronthytta» tok Svein Syversen oss med tilbake til dramatikken som utspant seg i området under 2.verdenskrig. Vi var også innom Bolsbota (en hellig kilde fra middelalderen), og her viste Harald Haug oss det som skjuler seg i kilden. Vi vandret gjennom vår fantastiske og varierte Østfoldnatur, så dette var virkelig en dag fylt av både naturopplevelser og historie. Det var dessuten svært hyggelig å være sammen med turvenner fra DNT Indre Østfold/Rakkestad Turlag!

Over myra

Nydelig Østfoldnatur

Bolsbota

Turgruppa og Barnas Turlag med familietur til Skriverøya

Postet av Tistedalen FL den 7. Mai 2018

Søndag 6.mai arrangerte Turgruppa og Barnas Turlag familietur til Skriverøya. Totalt 20 barn og voksne pluss to spretne hunder hadde en veldig fin tur på historisk grunn. Vi fikk se minner fra stenhoggerne som arbeidet på øya, gravrøyser fra bronsealderen og krigsminner. Her var det mye interessant å lære for både store og små. Vi lot oss også imponere av den flotte utsikten, og de fine rasteplassene som vi passerte underveis. Vi avsluttet turen ved stranda på Ystehedeneset. Grillen var allerede fyrt opp da vi kom, og matpakka smakte godt i sola. Det var mye spennende å utforske i vannkanten og de ivrigste fikk testet badetemperaturen. Takk for en veldig fin tur. Vi drar snart tilbake hit.

Folksomt ved Folkåa

Postet av Tistedalen FL den 4. Mai 2018

Det var surt og kjølig da vi møttes kl.10 på Fiskebrygga for å gå månedens formiddagstur.

Vi var 7 stykker som allikevel troppet opp og var klare for tur. Turmålet denne dagen  var Folkåa ved Iddefjorden.

Vi kjørte opp forbi Bakke og parkerte bilene. Her fikk vi selskap av nok en turdeltaker, som også var lokalkjent. Turen sydover gikk langs vei og fjord til Brekka. Her var håndverkere i gang med å bygge et uthus i det vi gikk forbi.

Etter å ha passert Brekka ble stien smalere og fuglesangen sterkere. Hele tepper av hvitveis dekket skogbunnen ned mot vannet, og en og annen blåveis så vi også langs stien.

Ved Folkåa stoppet vi, spiste matpakkene våre og koste oss i solen.

På tilbaketuren møtte vi en gjeng på 50 turgåere fra DNT Nedre Glomma som hadde valgt akkurat samme rute som oss denne gangen! Skal si det ble folksomt ved Folkåa! De hadde buss til Bakke og skulle bli hentet ved Berby etter turen. Vi passet selvfølgelig på å ønske dem velkommen til Østfolds fineste turterreng!

Tilbake ved bilene ga deltakerne uttrykk for at turen hadde vært fin. Takk til alle som deltok.

Jan-Erik

Glad turgjeng i solskinnet

Spisepause ved Folkåa

Litt av en Opptur!

Postet av Tistedalen FL den 3. Mai 2018

Risum ungdomsskoles 8.klassinger møtte forventningsfulle opp i Tistedalen Skianlegg på Ertemoen onsdag 2.mai. Den Norske Turistforening har satt av første onsdag i mai hvert år til Opptur. Da inviterer det lokale DNT-laget, i Halden Tistedalen Friluftslag, 8.trinn ut på tur. DNT ønsker at elevene skal gå ca ei mil, da velger TFL å la elevene gå Olavsleden opp til Skårefjell for så å ta Bergstien tilbake til Skianlegget. De tar også en avstikker innom den store Jettegryta som ligger like ved lysløypa.

Underveis må elevene gruppevis svare på ti spørsmål om allemannsretten og om FNs bærekraftmål. Vel oppe på Skårefjell får alle som ønsker det en tur opp i tårnet for å se hjemmeområdet sitt fra lufta. De kunne til og med se skolen sin og mastene som er på byggeplassen til den nye Kongeveien barneskole!  I år stilte Jan Gunnar Lilledal (som var TFLs leder da tårnet ble bygd) opp og fortalte ungdommen om historien bak tårnet her oppe. TFL-medlemmer er også med klassene som veiledere.

Til tross for våte føtter og en mils gange, var det bare blide fjes å se da alle var i mål i Skianlegget. En dag ute i det fri med god fysisk aktivitet borte fra bøker og pulter var tydelig populært blant Risums 8.klassinger.

Forventningsfulle 8.klassinger får informasjon før start.

Hva skal vi svare her da?

Hvor er skolen vår?

Helga leder an over kloppa

Disse var med fra TFL: Helga, Asbjørn, Kai, Lisbeth, Ingrid, Hans-Kristen, Hans, Karsten, Jan-Gunnar, Tor Arild, Wenche, Torill.

Terje Jensen har tatt alle bildene!

Referat fra tur rundt Tvetervannet

Postet av Tistedalen FL den 1. Mai 2018

Vi var særdeles heldige med været vi som møtte opp på Kiwi Brødløs søndag 29.april for å gå tur rundt Tvetervannet. Solen skinte fra skyfri himmel.

Etter en kort kjøretur kunne vi ta bena fatt. Vi startet i det sørøstre hjørnet av vannet, fulgte så sørbredden, før vi gikk opp på vei og fulgte denne et lite stykke. Etter en kort tur i terrenget passerte vi et pumpehus som ligger litt ute i vannet på den vestre siden. Fredrikstad kommune har siden 1910 hatt Tvetervannet som vannkilde eller reserve vannkilde. Det er derfor bade, fiske- og ferdselsforbud i vannet.

Etter å ha passert pumpehuset gikk vi gjennom glissen furuskog langs vestsiden av vannet på god sti. Solen skinte, og ettersom det var mange fine plasser å ta seg en hvil her gjorde vi det.

I nordre del av vannet ble det stopp for turens hovedrast.  Vi fant oss en odde hvor vi hadde utsikt sørover langs hele vannet. Matpakkene ble fortært og praten gikk i solskinnet.

Etter en drøy pause fortsatte vi videre, rundet nordenden av vannet og gikk så sydover på østsiden. Stien går hele tiden nær vannet, og det gir en ekstra fin opplevelse.

En siste 5-minutters stopp bevilget vi oss, før den siste biten fram til parkeringsplassen ble unnagjort. Turen hadde tatt drøye 3 timer fordi vi tok oss god tid i det fine været.